Kamis, 13 Desember 2012

Findes der patent på Paleo-sandheden?

 

Er ærter og grønne bønner Paleo?

Ind i mellem føler jeg, at der her i Danmark er tendens til, at der kun findes en fortolkning af Paleo-kost og at folk udråber denne fortolkning som den eneste sandhed.
Det ville ærlig talt også være dejlig nemt. Hvis der kun fandtes "det må du" og "det må du ikke". Men det er desværre ikke rigtigt vel?
Og jeg håber vi i gruppen af mennesker, der har fundet det skønne i at leve efter disse retningsliner, kan rumme hinandens fortolkninger uden af være fordømmende. Uden at ende i "kernesund"-hysteri, hvis i forstår hvad jeg mener.

Jeg har her i december fået 2 kommentarer fordi jeg laver mad med ærter og bønner. Det må man ikke ifølge Loren Cordian. Men jeg må godt!! I min verden er det nemlig Paleo.
Og det er det også i andres verden. Fx synes både Robb Wolf, Mark Sisson, and Whole30 teamet at det er ok!
Personligt synes jeg, de er seje forbilleder, med hver deres fortolkning af Paleo-livet.

Jeg synes også, at denne artikel, har en fin indgangsvinkel til sagen;
http://www.paleoplan.com/2012/08-14/are-green-beans-and-snow-peas-paleo/

Det korte af det lange er, at grønne bønner og ærter indeholder fytater og lektiner, som andre bønner. MEN MEN MEN.. vi er ude i mængden "spor af..". Glem ikke, at vi også acceptere nødder og kerner, som også begge indeholder en vis mængde fytat og lektin. Spis dem derfor med god samvittighed.

Bare husk, at grønne bønner ikke må spises rå!

 

Inspiration til brug af bønner og ærter


Kyllling bagt på en bund af grønne bønner og tomater
Bønne pomes frites. (Elsker dem!)
Ærtemos
Karry kylling m rejer og ærter
Som en del af et Paleo ris taffel




Load disqus comments

0 komentar